10 نرم افزار برتر ERPمتن باز – بخش اول

این گزارش را در دو بخش ارائه می دهم و در هر بخش 5 نرم افزار متن باز معرفی خواهد شد. توضیح این نکته ضروریست که ترتیب معرفی نرم افزارها ربطی به رتبه بندی آنها ندارد . دلایل کلیدی برای انتخاب این 10 نرم افزار عبارتند از: گسترده گی کاربران ، انعطاف پذیری ، هزینه پایین تر و عدم وابستگی به تهیه کنندگان نرم افزار . البته گزارشهای متنوعی در این زمینه وجود داشت ، برای مثال معرفی 12 نرم افزار برتر و 5 نرم افزار برتر که این گزارش به نظر من به شکلی جامع و خلاصه هر یک از نرم افزار ها را معرفی کرده است .
منبع مقاله

تاریخ انتشار : October 27th, 2009

تاریخ ترجمه : 02/01/ 1389

1Openbravo .   Openbravo

این یکی از بهترین نرم افزارهای متن باز ERP برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است .. Openbravo برنامه ای مبتنی بر وب است که به برنامه متن باز compiere وابسته بود. این برنامه وضعیت کل شرکت را که شامل اطلاعات تولید ، موجودی ، اطلاعات مربوط به مشتری ، پیگیری سفارش و گردش اطلاعات است تامین می کند.

Openbravo با رده های گسترده ای از ترکیبها  است که کار برای کاربران نهایی را آسانتر می کند . برخی از  ترکیبهای کلیدی آن عبارتند از گزارش چند بعدی ، علایم هشدار ، ایمیل ، جستجو با صفحه کلید. این نرم افزار به راحتی قابل پیکربندی و تطبیق با عملکرد موجود و قوانین تجاری است . همچنین قابلیت های جدید را بدون نیاز به هیچ برنامه نویسی ای می توان اضافه کرد.
این نرم افزار ERP سازگاری و به اشتراک گذاری بهتری ارائه می دهد ، اجازه فرستادن یک یا مجموعه ای از فایلها را به اکسل ، CSV ، و یا پی دی اف به طور مستقیم از همان برنامه می دهد . کاربران به راحتی می توانند ماژولها و یا افزونه ها و یا هر اتصال دهنده ای را به راحتی به پوشه اضافه کنند    و قابلیت های مشترک ایجاد شده توسط کاربران دیگر را نصب کنند . این برنامه اجازه تناسب پذیری بالایی را می دهد به صورتی که گسترش یافتن آن در یک سرور انفرادی در یکی از خوشه هایشان ، در حالی که هزاران کاربر خدمات می گیرند ، امکان پذیر است . هر رکورد در این سیستم به راحتی می تواند توسط کابری که آن را ایجاد کرده ردیابی و بازبینی شود .

2compiere.   Compiere

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان  compiere مجموعه ای از عملکردهای برتر مشخص در کسب و کار را ایجاد می کند . Compiere با سازماندهی منحصر بفردی که دارد  از تکرار اطلاعات و نیاز به هماهنگ سازی آن  جلوگیری می کند . با طراحی ای خلاقانه  Compiere امکان سفارشی سازی آسان در برنامه  را فراهم می کند . ماژول های موجود در این راه حل ERP شامل مدیریت ارتباط با مشتری ، وصول وجه ، درخواست پرداخت ، مدیریت ارتباط با اعضا ، انبار ، مدیریت زنجیره تامین ، تجزیه و تحلیل عملکرد ، سیستم دفترداری دوبل ، مدیریت جریان کار و فروش اینترنتی هستند .

3XTuple. xTuple
نسخه PostBooks از XTuple یک ERP ، CRM و سیستم حسابداری یکپارچه شده است و بر اساس سری  xTuple ERP  بنا شده.  سیستم ERP با پایگاه داده PostgreSQL متن باز و برنامه متن باز کوارت برای زبان c + +.  ساخته شده است .

ماژول های ERP xTuple

  • حسابداری : دفتر کل ، حسابهای دریافتنی و پرداختنی ، صورت مغایرت بانکی ، گزارشگیری مالی
  • فروش : پیشنهاد قیمت ، ثبت سفارش ، گزارش فروش ، حمل و نقل
  • شناخت محصول : اقلام ، سطوح نامحدود صورت مواد  (لیست مواد= BOM)
  • CRM : لیست آدرس جامع ، مدیریت وقایع ، مدیریت فرصت ، لیستهای شلوغ ، مدیریت پروژه
  • OpenRPT : گزارش نویس منبع باز از موجودی ها
  • موجودی : مکان های مختلف ، انبار پیشرفته
  • تولید چابک : سفارشات کاری ، پشتیبانی قوی برای ساخت سفارش
  • خرید : سفارش خرید ، دریافت ، گزارش فروشنده

نسخه PostBooks یک برنامه زیربنایی قابل اتصال است که به خوبی ویندوز ، لینوکس و مک اجرا می شود . این نرم افزار با پشتیبانی از ساختارهای مالیاتی گوناگون ، ارزهای مختلف ، بسته های مترجم چند زبانه حمایت سراسری از XTuble را ایجاد می کند .

OpenERP . 4OpenERP

این یک نرم افزار متن باز کامل است که برای مرتب کردن نیازها و فرایندهای سازمان طراحی شده است . OpenERP حسابداری ، منابع انسانی ، فروش ، CRM ، خرید ، موجودی ، تولید ، مدیریت خدمات ، مدیریت پروژه و عملیات بازاریابی را یکپارچه می کند .  این نرم افزار اجزای سرویس گیرنده و سرویس دهنده را جدا می کند و بین XML ( زبان ارائه اسناد به صورت HTML ) و RPC ( پروتکل اجرای برنامه توسط میزبان) پیوند ایجاد می کند .
OpenERP با 350 ماژول یک سیستم کامل و مقیاس پذیر  است .این نرم افزار ERP یک معماری MVC قوی با پایگاه داده شی گرا (شامل پنجره ها ، فرمها و …) ، یک (GUI) رابط گرافیکی پویا بین کاربران ، سرور توزیع شده ، جریان کار توزیع پذیر و قابلیت سفارشی سازی گزارشها را دارد ،  پایگاه داده آن PostgreSQL و   سرور در پایتون نوشته شده است.

از ویژگی های کلیدی OpenERP شامل حسابداری مدیریت ، حسابداری مالی ، مدیریت موجودی ، مدیریت فروش و خرید ، اتوماسیون کردن وظایف ، مدیریت منابع انسانی ، بازاریابی ، پشتیبانی مشتری ، و عملیات فروش با استفاده از سیستم کدینگ است.

علاوه بر رابط های لینوکس ، ویندوز و مک ، OpenERP  یک رابط وب به نام eTiny دارد که برای ویرایش در چارچوب وب است . OpenERP به طور گسترده توسط مشتریانی که تلاش کرده اند به شکلی موثر فرایند فروش خود را خودکار کننداستفاده شده است .

5OFBiz. آپاچی OFBiz

Ofbizسیستمی است با یک رشته از برنامه های سازمانی که فرایندهای مختلف کسب و کار در یک سازمان را یکپارچه و خودکار می کند . این سیستم یک مدل داده اشتراکی و فرایندهای کسب و کار خبره را ارائه می کند. یک معماری اشتراکی برای تمام برنامه های کاربردی دارد که پیرامون اطلاعات ، منطق و ترکیب فرایندها ساخته شده است. آپاچی OFBiz بر اساس فن آوری متن باز و استانداردهایی مانند جاوا، نسخه سازمانی  جاوا (JEE) و XML و  SOAP (پروتکلی برای دستیابی به بانکهای اطلاعاتی) ساخته شده است.

آپاچی OFBiz همراه با طیف گسترده ای از ویژگی هایی ساخته شده است که عبارتند از:

  • حسابداری (موافقتنامه ، صورتحساب ، مدیریت تامین کنندگان ، دفتر کل)
  • تعمیر و نگهداری دارایی
  • کاتالوگ و مدیریت محصول
  • مدیریت ساختمان و انبار
  • ساخت
  • پردازش سفارش
  • مدیریت موجودی ، خودکار کردن جایگزینی موجودی ها  و غیره.
  • سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  • مدیریت افراد و گروه
  • مدیریت پروژه
  • اتوماسیون نیروی فروش
  • مدیریت کار
  • فروش با استفاده از سیستم الکترونیکی کدینگ کالا (ePOS)
  • تجارت الکترونیک
  • منابع انسانی (HR)

OFBiz مفهومی از بخشهای مجزا را معرفی می کند به طوری که هر صفحه به طور معمول نشان دهنده یک بخش است. این معماری اجازه سفارشی سازی سریع برنامه را می دهد تا به نیازهای کسب و کار بدون هیچ گونه برنامه نویسی جدیدی پاسخ داده شود .

5 پاسخ

  1. سلام
    شما آموزش نرم افزار Compiere رو ندارید؟
    خودتون تهران هستید؟ آموزش میدین ای آر پی هارو؟ لطفا به من میل بزنید.

  2. با سلام و سپاس از راهنمایی های عالیتون، راستش من نیاز به یک نرم افزار کدباز اتوماسیون داخلی برای یک شرکت هستم که توسط آن بشود مکاتبات داخلی و …. را سیستمی کرد. به نظر شما بهترین نرم افزاری که میتونم استفاده کنم چیه؟ آیا از این 10 مورد میشه به این هدف رسید اگر بله کدام بهتر است؟
    بسیار سپاسگذارم

    • مایکروسافت نرم افزار هایی در این زمینه منتشر کرده که برای انتشار اسناد سری آفیس در شرکت مورد استفاده قرار می گیرند و البته بصورت آنلاین هستند. گرایش شرکت مایکروسافت در زمینه نرم افزارهای شرکتی بیشتر از پیش شده. من این ده مورد رو برای شما توصیه نمی کنم.

  3. با سلام و درود
    لطفا اگه فايل آموزشي و خود نرم افزارهاي ERP2 رو داريد لينك دانلود رو ارسال كنيد تا از او ناستفاده كنيم
    سپاسگذارم

    • با سلام
      ERP چیزی بیشتر از یک نرم افزار هست و به نوعی شیوه ارتباط افراد در یک شرکت به حساب می آید و نیاز به کامپیوتر سرور دارد تا نوع و سطح این ارتباطات رو تعیین کنه . ERP2 یک نرم افزار نیست بلکه یک ایده جدید در زمینه سیستم های ERP است که از اوایل سال 2000 ظهور پیدا کرد. اگه شما می خواهید که ERP رو در شرکت خودتون استفاده کنید و به طریقی رایگان می تونید به مقاله های من در زمینه ERP های متن باز مراجعه کنید که نرم افزارهایی رایگان با لینک دانلود معرفی شده اند: نرم افزارهای متن باز

بیان دیدگاه